پشتیبانی / خرید تلفنی :‌ 02144556109
چه راکتی مناسب شماست؟
1 - 0
12 تیر 00     2657 بازدید
چه راکتی مناسب شماست؟

نکات کلیدی برای انتخاب راکت تنیس مناسب، راکت در تنیس نقشی تعیین‌کننده دارد و به همان اندازه مهارت بازیکن مهم است؛ یعنی بدون راکت مناسب معمولا بازیکن هرچقدر هم مهارت داشته باشد نمی‌تواند از تمام مهارت‌هایش به‌خوبی استفاده کند. برای انتخاب و خرید یک راکت مناسب معیارهای زیر را درنظر بگیرید.

 

۱. اندازه اندام و قدرت عضلات

در هنگام خرید راکت تنیس به اندازه اندام و قدرت عضلاتتان دقت کنید. معمولا تنیس طوری است که بعد از مدتی بازی‌کردن به‌مرورزمان قدرت عضلاتتان را افزایش خواهد داد. بنابراین راکت تنیس را با توجه به فیزیک بدن و مدت‌زمانی که بازی می‌کنید،  درنظر بگیرید.

اگر به‌شکل طبیعی قوی‌هیکل و تنومند هستید یا مدت‌هاست تنیس بازی می‌کنید، باید از راکتی استفاده کنید که کنترل بیشتری به شما بدهد. دلیلش این است که برای زدن ضربات به قدرت اضافی نیاز ندارید. از سوی دیگر، اگر ریزنقش هستید یا هنوز در این بازی ورزیده نشده‌اید، بهتر است به‌دنبال راکتی باشید که قدرت بیشتری درهنگام ضربه‌زدن به شما بدهد.

اما کدام راکت کنترل بیشتری به شما می‌دهد و کدام راکت به قدرتتان اضافه می‌کند؟

قطر گلوی راکت

وقتی از قطر گلوی راکت صحبت می‌کنیم، منظورمان همان بخشی از راکت است که حالت V شکل دارد و چهارچوب آن را تشکیل می‌دهد. همان‌طور که در تصویر می‌بینید، گلوی راکت درهنگام ضربه‌زدن بیشترین نیرو را به توپ منتقل می‌کند. راکتی که قطر گلوی آن زیاد است (تصویر سمت راست) قدرت بیشتری را ارائه می‌دهد تا راکتی که قطر گلوی آن باریک‌تر است. اگر مسابقات حرفه‌ای تنیس را تماشا کرده باشید احتمالا متوجه شده‌اید که پهنای گلوی راکت بازیکنان چندان زیاد نیست. دلیلش این است که این بازیکنان حرفه‌ای هستند و قدرت بسیار زیادی در این بازی به دست آورده‌اند. آنها خودشان بدون نیاز به راکت قدرتی می‌توانند با نیروی کافی به توپ ضربه بزنند.

بنابراین اگر حرفه‌ای هستید، بهتر است قطر گلوی قاب یا فریم راکتتان باریک‌تر باشد ولی اگر مبتدی هستید بهتر است راکتی را انتخاب کنید که گلوی آن پهن‌تر باشد و قدرت بیشتری را به شما ارائه کند.

 

 

۲. اندازه قد خودتان

عامل مهم دیگر قدتان است. به‌طورکلی، بازیکنان بلندقامت بازوهای بلندتری هم دارند و بنابراین چرخش بدن آنها طولانی‌تر خواهد بود که باعث می‌شود سرعتشان و درنتیجه قدرتشان بیشتر شود. درعوض، بازیکنان کوتاه‌قامت‌تر، چرخش بدن کوتاه‌تر و قدرت کمتری دارند. البته این را هم در نظر داشته باشید که این یک امر کلی است و بسیاری از بازیکنان کوتاه‌قد هستند که قادرند محکم‌ترین ضربه‌ها را بزنند.

 

 

۳. نوع چرخش بدن

در ورزش تنیس، سه نوع سرعت در چرخش بدن داریم. چرخش سریع، چرخش کُند و چرخش متوسط. اگر یک مربی یا بازیکن کارکشته تنیس به چرخش شما نگاه کند می‌تواند به شما بگوید که چرخش‌تان سریع، کُند یا متوسط است. چرخش سریع‌تر باعث می‌شود ضربه قدرتمندتری را وارد کنید. بنابراین اگر چرخش بدنتان سریع است، راکتی که خریداری می‌کنید باید قدرت کمتری به شما ارائه کند و درعوض کنترل بیشتری به شما بدهد، زیرا چرخش سریع شما قدرت لازم را ایجاد می‌کند.

 

 

۴. سبک بازی شما

تهاجمی بازی می‌کنید یا دفاعی؟ بیشتر بازیکنان در یکی از این دو سبک بازی می‌کنند که این عامل هم بر خرید راکت تأثیر می‌گذارد. اگر بازیکن تهاجمی هستید، باید ضربه‌های محکم‌تری به توپ وارد کنید که این یعنی به راکت قدرتی نیاز دارید. اگر در بیشتر مواقع دفاعی بازی می‌کنید، یعنی باید از سرعت توپی که حریف به‌سمت شما زده است استفاده کنید؛ بنابراین به راکت کنترلی نیاز دارید.

 

 

۵. اندازه سر راکت

خرید راکت تنیس - اندازه سر راکت

سر راکت جایی است که توپ به آن می‌خورد و رشته‌هایی به نام زه در آن بافته شده‌اند. سر راکت به‌طور معمول در اندازه‌های زیر موجود است:

 

  • Midsize: از ۸۵ تا ۹۵ اینچ مربع (۵۴۸ تا ۶۱۲ سانتی‌متر مربع)؛
  • Midplusاز۹۶ تا ۱۰۶ اینچ مربع (۶۱۹ تا ۶۸۳ سانتی‌متر مربع)؛
  • Oversize: از ۱۰۷ تا ۱۱۵ اینچ مربع (۶۹۰ تا ۷۴۲ سانتی‌متر مربع)؛
  • Super oversize: بیشتر از ۱۱۶ اینچ مربع (۷۴۸ سانتی‌متر مربع).

 

معمول‌ترین نوع راکت در محدوده ۹۵ تا ۱۱۰ اینچ مربع است. البته حرفه‌ای‌ها از راکت‌های کوچک‌تر استفاده می‌کنند. هرچه سر راکت بزرگ‌تر باشد نیروی بیشتری ایجاد می‌کند و به بازیکن کمک می‌کند آسان‌تر به توپ ضربه بزند. درعوض راکت‌های با سر کوچک‌تر، کنترل بیشتری به بازیکن می‌دهند. بنابراین اگر اطمینان دارید که به‌راحتی از پس توپ‌های قوی برمی‌آیید و بازیکن قدرتمندی هستید، سایز کوچک‌تر را انتخاب کنید. «راجر فدرر» که یکی از مشهورترین تنیسورهای جهان است و همیشه از راکت‌های با سر کوچک استفاده می‌کرد، در بازی‌های حرفه‌ای سال‌های اخیرش از راکت‌های با سر بزرگ‌تر استفاده می‌کرد تا به بک‌هندهایش قدرت بیشتری بدهد.

 

 

6. اندازه گریپ

خرید راکت تنیس - اندازه گریپ

گریپ به نواری می‌گویند که دور دسته راکت، یعنی جایی که دست دور آن حلقه می‌شود، می‌بندند. هر کسی اندازه دستش با دیگری متفاوت است. راکت‌ها با گریپ‌هایی در سایزهای مختلف فروخته می‌شوند و تنها راه برای تشخیص اینکه کدام‌یک برایتان مناسب‌تر است این است که چندین گریپ با ضخامت و ابعاد مختلف را امتحان کنید.

 

یک روش جالب برای تعیین اندازه مناسب گریپ برای راکت تنیس این است که طول بین نوک انگشت حلقه دستی که با آن ضربه می‌زنید و دومین خط کف دستتان را اندازه بگیرید. این مقدار به میلی‌متر، همان محیط دسته راکت تنیس است. تصویر زیر را ببینید:

خرید راکت تنیس - تعیین اندازه گریپ

بااین‌حال اگر تصمیم‌گیری برایتان سخت است، راکت را با گریپ نازک‌تر انتخاب کنید و بعد گریپ را جداگانه بخرید و به آن اضافه کنید تا به اندازه دلخواهتان برسد.

گریپ‌ها ارزان هستند و پس از فرسودگی می‌توانید مجددا آنها را تعویض کنید. گریپ تازه باعث می‌شود راکت قدرتمندتری داشته باشید و نیازی نیست که هرازگاهی راکت را عوض کنید.

شاید پیچیدن گریپ برای بار اول کمی سخت باشد، بنابراین بهتر است از مربی یا کسی که این کار را بلد است کمک بخواهید. هر چه بیشتر این کار را انجام دهید بهتر یاد می‌گیرید. بهتر است با توجه به میزان عرق‌کردن دستتان، بعد از هر ۱۰ تا ۲۰ بازی یک بار، گریپ را عوض کنید.

اندازه گریپ با توجه به اندازه‌های استاندارد آمریکا و اروپا عبارت‌اند از:

۱= ۴ و یک‌هشتم اینچ (۱۰٫۵ سانتی‌متر)

۲= ۴ و یک‌چهارم اینچ (۱۰٫۸ سانتی‌متر)

۳= ۴ و سه‌هشتم اینچ (۱۱٫۱ سانتی‌متر)

۴= ۴ و یک‌دوم اینچ (۱۱٫۴ سانتی‌متر)

۵= ۴ و پنج‌هشتم اینچ (۱۱٫۷ سانتی‌متر)

معمولا نوجوانان از گریپ سایز ۱، خانم‌ها از گریپ سایز ۲ یا ۳ و آقایان بیشتر از گریپ سایز ۳ یا ۴ استفاده می‌کنند.

 

 

7. خرید قاب راکت بدون زه

خرید راکت تنیس - راکت بدون زه

اگر برایتان امکان دارد، سعی کنید فقط قاب راکت را بخرید و زه‌هایش را جداگانه تهیه کنید. درست است که چنین راکتی برایتان گران‌تر درمی‌آید اما حداقل می‌دانید که راکت باکیفیتی خواهید داشت. دلیلش این است که بیشتر راکت‌های موجود در بازار، زه‌های معمولی و ارزان دارند. البته اگر تنیس را درحد حرفه‌ای بازی نمی‌کنید، شاید این موضوع اهمیتی برایتان نداشته باشد. اما اگر می‌خواهید در مسابقات شرکت کنید، زه را جداگانه بخرید. این موضوع برای یک مسابقه مهم جنبه حیاتی دارد. اگر دقت کرده باشید حتی تنیسورهای حرفه‌ای که با بهترین راکت‌ها بازی می‌کنند، چندبار در طول بازی راکتشان را تغییر می‌دهند؛ زیرا بر این باورند که زه راکت با برخورد شدید توپ تغییر می‌کند، درحالی‌که باید ثابت بماند تا ضربات به‌شکلی برنامه‌ریزی‌شده انجام شوند.

 

 

8. الگوی زه راکت

نحوه بافته شدن زه بر قدرت، کنترل و چرخش شما تأثیر می‌گذارد. راکتی که رشته‌هایش از هم بازتر هستند، برای چرخش سریع‌تر و قدرت بیشتر ضربه مناسب است بااین‌حال احتمال پاره‌شدن آنها زیاد است. در مقابل، راکتی که رشته‌هایش متراکم‌ترند، کنترل بیشتری را فراهم می‌کند و دیرتر پاره می‌شود.

 

 

9. راکت را جفت بخرید

اگر درحال انجام بازی مهمی باشید و ناگهان زه راکت پاره شود چه می‌کنید؟ می‌خواهید از دوستتان راکت قرض کنید که مسلما زمین تا آسمان با راکت شما فرق دارد؟ یا می‌خواهید بازی را به‌نفع حریف به هم بزنید؟ این یکی از مواردی است که معمولا افراد به آن اهمیت زیادی نمی‌دهند. درست است که در اصل فقط با یک راکت بازی می‌کنید، اما پیشنهاد می‌کنیم حتما راکت را جفت و هر دو را همزمان بخرید. به این ترتیب اگر مشکلی برای یک راکت پیش بیاید، می‌توانید دومی را بردارید که از هر نظر مشابه اولی است. این باعث می‌شود تعویض راکت روی سبک و کیفیت بازیتان تأثیر نگذارد.

صفحه مناسب چاپ
دیدگاه کاربران در مورد این خبر
برای ثبت دیدگاه باید عضو شوید